Werkruimte thuis of extern kantoor

De werkruimtes voor ZZP'ers

Als ZZP’er kan je er voor kiezen om een werkruimte thuis te creëren in bijvoorbeeld een ongebruikte slaapkamer. De optie om een werkruimte aan huis te beginnen hangt geheel af de werkzaamheden en de hoeveelheid fysieke contact er met de opdrachtgevers zullen plaatsvinden. Sommige zelfstandigen vinden het juist belangrijk om even weg te zijn van huis en ontvangen liever geen opdrachtgevers thuis. In dat geval kan men ervoor kiezen om een kantoorruimte extern te huren op bijvoorbeeld een bedrijventerrein of coworkspace.

Werkruimte thuis

Veel ZZP’ers hebben aan kantoormeubilair en kantoorartikelen in een ongebruikte slaapkamer of omgebouwde garage al voldoende. Het kost niet veel en daardoor één van de belangrijkste redenen als zelfstandige te starten vanuit huis.

Als je veel opdrachtgevers ontvangt, komt het professioneler over als je de opdrachtgevers in een externe kantoor kan ontvangen. Hou er rekening mee dat je meer premie moet betalen voor de uitbreiding van een opstalverzekering bij het besluit om een slaapkamer of garage om te bouwen tot werkruimte.

Misschien heb je als ZZP’er nog niet nagedacht over verdere uitbreiding van je bedrijf. Om thuis te werken met medewerkers of collega zelfstandigen kan al snel te klein worden. Thuis werken kan voor sommige mensen een eenzaam bestaan zijn.

Werkruimte in een huurwoning

Het is gemakkelijker om een werkruimte als aftrekpost op te geven bij een huurwoning dan bij een koopwoning. Het opgeven kan op twee manieren met bijbehorende voorwaarden.

1. Etiketteren.

2. Administratief splitsen.

Etiketteren is meestal de voordeligste optie. Hierbij geef je de woning op als ondernemingsvermogen. Je neemt de woning op in de jaarrekening. Administratief splitsen kan je overwegen als de werkruimte minder vierkante meters bevat dan tien procent van de totale oppervlakte van de huurwoning.

De kosten van een werkruimte thuis zijn aftrekbaar van de winst indien de ruimte voldoet aan een aantal voorwaarden. Er is onderscheid tussen een huur- of koopwoning.

Werkruimte in een koopwoning

Om de werkruimte of kantoorruimte als aftrekpost bij de Belastingdienst te kunnen opgeven moet er minstens 30% van de inkomsten verdiend worden in de werkruimte van de koopwoning. Dit is de inkomenseis van de Belastingdienst. Om aan de zelfstandigheidseis te voldoen dient de kantoorruimte een eigen ingang te hebben en er moet een eigen toilet met toebehoren aanwezig zijn. Het kantoor zou eigenlijk ook mogelijk aan een ander verhuurd kunnen worden. 

Aftrekposten werkruimte in een woning

Mocht je werkruimte voldoen aan de eisen van de Belastingdienst, dan dient de ruimte aangemerkt te worden als ondernemingsvermogen. De BTW op onderhoud, inrichting, water, elektriciteit en gas kunnen worden afgetrokken van de winst. De aftrekbaarheid van internet en telefonie ligt complexer. Daarbij moet specifiek worden aangetoond dat deze expliciet ten behoeve zijn van de onderneming.

Externe kantoorruimte

Het huren van een externe kantoorruimte komt professioneel over en je bent een stuk flexibeler. Er zijn minder afleidingen van factoren binnenshuis en je kunt privé zaken beter scheiden van de zakelijke aspecten.

Een financieel voordeel van een externe kantoorruimte huren is dat je geen opstalverzekering hoeft af te sluiten. En er zijn aantrekkelijke fiscale voordelen. ZZP’ers mogen de kosten voor de huur aftrekken van de winst. Dit maakt het extern huren van een kantoorruimte financieel aantrekkelijk. Natuurlijk kost een kantoorruimte geld en staat het financieel gezien niet in verhouding met de kosten van een werkruimte thuis. Voor ZZP’ers die veel in de auto zitten om van de ene opdrachtgever naar de ander gaat, kan het minder aantrekkelijk zijn om een externe kantoorruimte te huren.
   

Aftrekposten externe kantoorruimte

Alle kosten die je maakt bij de huur van een externe kantoorruimte kun je aftrekken van de winst. Denk aan de kosten voor de huur, verbouwing, inrichting, verzekeringen, schoonmaak en afschrijvingen van inrichting en apparatuur. De BTW voor ICT, marketing, drukwerk, telefonie en kantoorartikelen kunnen worden teruggevorderd. Dit zijn standaard aftrekposten. 

 

ZEZ uitkering

Gratis ZZP opdrachten ontvangen of op zoek naar ZZP'ers?

Lees hoe het werkt en registreer je nu gratis. 

 

Download gratis de APP

ZZP Wet  ZZP Wet

Geschreven: 20 juni 2019 in Belastingen