Maak vrijblijvend een account aan
en vereenvoudig je back office
Betaal alleen 5% voor de inzet van ZZP'ers.
Acquisitie is een mooi woord voor het verkrijgen of verwerven van nieuwe opdrachten. Voor de startende ondernemer en ZZP’er is acquisitie een belangrijke marketing & sales activiteit. De marketing & Sales activiteit moet zorgen voor de bestaansrecht van de onderneming of ZZP’er. Het contact leggen met potentiële opdrachtgevers word ook wel acquireren genoemd.
Om succesvol te acquireren moet je beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Bij acquisitie is het de bedoeling om een potentiële opdrachtgever te overtuigen van jouw product, kennis en kunde. Waarom moet de opdrachtgever juist met jou samenwerken?
Als de samenwerking eenmaal is aangegaan is het thans belangrijk dit zo lang mogelijk voort te zetten. De opdrachtgever moet tevreden zijn en blijven. Je verzekert jezelf van inkomsten. Daarnaast zal de positieve opdrachtgever fungeren als jouw ambassadeur. Dat resulteert in mond tot mond reclame. Er bestaat geen effectievere reclame. Men vertrouwt immers de mening van een bekend persoon binnen het netwerk.
Bij koude acquisitie benader je potentiële opdrachtgevers (ook wel prospects genoemd) die nog geen relatie hebben met jouw bedrijf. Koude acquisitie wordt ook wel ‘cold calling’ genoemd. Koude acquisitie is voor veel mensen lastig. Omdat er nog geen relatie is en jij een aanbieding doet van je dienstverlening of product, kan het de opdrachtgever afschrikken. Koude acquisitie is dus niet erg effectief.
Om effectief koud te acquireren moet je beschikken over sterke communicatieve vaardigheden. Bij koude acquisitie wordt er vaak gebeld. Soms verstuurd men ook ‘koud’ mails naar mogelijke opdrachtgevers. Mocht je laatst genoemde tactiek effectiever maken. Geef dan aan in de mail dat je de persoon van plan bent te bellen na het versturen van de mail.
Na de koude acquisitie volgt de lauwe acquisitie. Bij lauwe acquisitie is de kou er dus al van af. Het is eenvoudiger de prospect te benaderen vanwege een eerder contactmoment. Het contactmoment kan op diverse wijzen eerder hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld telefonisch, mail, socialmedia of via je netwerk. Lauwe acquisitie ervaart men als minder lastig vanwege het eerdere contactmoment.
Met warme acquisitie bied je jouw dienstverlening aan de opdrachtgevers die jij al kent binnen je netwerk. Doordat je de opdrachtgever al kent, is de relatie tussen jullie al aanwezig. De drempel om de contactpersoon te benaderen is veel lager dan bij koude acquisitie. Je hebt immers al een gun factor opgebouwd.
Om succesvol verder te acquireren binnen je netwerk kan je informatie inwinnen bij de opdrachtgever. De opdrachtgever kan je wellicht in contact brengen met een nieuwe opdrachtgever binnen de organisatie of branche. Op deze manier vergroot je jouw netwerk en wordt het steeds eenvoudiger om aan opdrachten te komen.
Naast koud bellen zijn er ook andere manieren om bij de contactpersoon van een bedrijf terecht te komen. Met de komst van het internet is contact maken eenvoudiger geworden. De volgende hulpmiddelen kan je overwegen te gebruiken bij je acquisitie:
Het gratis all-in-one platform voor ZZP'ers. Ontvang nu gratis jouw opdrachten!
Op zoek naar ZZP'ers?
Boek nu de eerste maand gratis en zonder verplichtingen jouw ZZP'ers!
Registreer je nu.
Download gratis de APP
Volg het all-in-one platform ook op social media
Betaal alleen 5% voor de inzet van ZZP'ers.