Kantoor

Kantoor, werkruimte of flexwerkplek

Als ZZP’er kan je er voor kiezen om een werkruimte thuis te creëren in bijvoorbeeld een ongebruikte slaapkamer. De optie om een werkruimte aan huis te beginnen hangt geheel af de werkzaamheden en de hoeveelheid fysieke contact er met de opdrachtgevers zullen plaatsvinden. Sommige zelfstandigen vinden het juist belangrijk om even weg te zijn van huis en ontvangen liever geen opdrachtgevers thuis. In dat geval kan men ervoor kiezen om een kantoorruimte extern te huren op bijvoorbeeld een bedrijventerrein. Mochten beide opties onaantrekkelijk zijn dan bestaat er ook nog de keuze om voor een flexwerkplek te gaan.
 

Werkruimte thuis

Veel ZZP’ers hebben aan kantoormeubilair en kantoorartikelen in een ongebruikte slaapkamer of omgebouwde garage al genoeg. Het kost niet veel en daardoor één van de belangrijkste redenen om als zelfstandige te starten vanuit huis.

Als je veel opdrachtgevers ontvangt, komt het professioneler over als je de opdrachtgevers in een externe kantoor kan ontvangen. Als je een kamer of garage creëert tot een werkruimte dan is een uitbreiding van een opstalverzekering vereist. De premie hiervoor gaat dus omhoog.

Misschien heb je als ZZP’er nog niet nagedacht over verdere uitbreiding van je bedrijf. Om thuis te werken met medewerkers of collega zelfstandigen kan al snel te klein worden. Hou er rekening mee dat het vrij eenzaam kan zijn door alleen maar vanuit huis te werken.

Werkruimte in een huurwoning

Het is gemakkelijker om een werkruimte als aftrekpost op te geven bij een huurwoning. Het opgeven kan op twee manieren met bijbehorende voorwaarden.

  1. Etiketteren.
  2. Administratief splitsen.

Etiketteren is meestal de voordeligste optie. Hierbij geef je de woning op als ondernemingsvermogen. Je neemt de woning op in de jaarrekening. Administratief splitsen kan je overwegen als de werkruimte minder vierkante meters bevat dan tien procent van de totale oppervlakte van de huurwoning.

De kosten van een werkruimte thuis zijn aftrekbaar van de winst indien de ruimte voldoet aan een aantal voorwaarden. Er zijn verschillende voorwaarden bij een huurwoning en een koopwoning. Bij een koopwoning dient de werkruimte een eigen ingang te hebben en beschikken over sanitaire voorzieningen.

Werkruimte in een koopwoning

Om de werkruimte of kantoorruimte als aftrekpost bij de Belastingdienst te kunnen opgeven moet er minstens 30% van de inkomsten verdiend worden in de werkruimte van de koopwoning. Dit is de inkomenseis van de Belastingdienst. Om aan de zelfstandigheidseis te voldoen dient de kantoorruimte een eigen ingang te hebben en er moet een eigen toilet met toebehoren aanwezig zijn. Het kantoor zou eigenlijk ook mogelijk aan een ander verhuurd kunnen worden.

 

Aftrekposten werkruimte in een woning

Mocht de werkruimte voldoen aan de eisen van de Belastingdienst, dan zal de ruimte aangemerkt moeten worden als ondernemingsvermogen. De BTW op onderhoud, inrichting, water, elektriciteit en gas kunnen worden afgetrokken van de winst. De aftrekbaarheid van internet en telefonie ligt complexer. Daarbij moet specifiek worden aangetoond dat deze expliciet ten behoeve zijn van de onderneming.

Externe kantoorruimte

Het huren van een externe kantoorruimte komt professioneler. Er zijn minder afleidende factoren bij een werkruimte binnenshuis en je kunt privé beter scheiden van het zakelijke. Een financieel voordeel van huren is dat je geen opstalverzekering betaalt. Daarnaast zijn er aantrekkelijke fiscale voordelen. ZZP’ers mogen de kosten voor de huur aftrekken van de winst. Dit maakt het extern huren van een kantoorruimte financieel aantrekkelijk. Natuurlijk kost de kantoorruimte geld en staat het financieel gezien niet in verhouding met een werkruimte thuis. Voor ZZP’ers die veel in de auto zitten om van de ene opdrachtgever naar de ander gaat, kan het minder aantrekkelijk zijn om een externe kantoorruimte te huren.  

Aftrekposten externe kantoorruimte 

Alle kosten die je maakt bij de huur van een externe kantoorruimte kun je aftrekken van de winst. Denk aan de kosten voor de huur, verbouwing, inrichting, verzekeringen, schoonmaak en afschrijvingen van inrichting en apparatuur. De BTW voor ICT, marketing, drukwerk, telefonie en kantoorartikelen kunnen worden teruggevorderd. Dit zijn standaard aftrekposten.

Flexplek of delen

Tegenwoordig worden flexwerkplekken steeds populairder onder kleine ondernemers en ZZP’ers. Bij twijfel tussen een werkruimte aan huis of externe kantoorruimte kan de flexwerkplek uitkomst bieden. Flexwerkplekken bevinden zich in speciaal ingerichte kantoorgebouwen. Het is financieel een stuk voordeliger omdat je tijdelijk de werkruimte huurt om te werken of te vergaderen. Vaak bied een dergelijke kantoorgebouw diverse faciliteiten zoals een receptie. Flexwerkplekken zijn ideaal om je netwerk uit te breiden door de aanwezigheid van velen ondernemers.

Op de hoogte blijven van nieuws en andere voordelen?

Meld je gratis aan op het all-in-one platform voor ZZP'ers. 

 

ZEZ uitkering

Gratis ZZP opdrachten ontvangen of op zoek naar ZZP'ers?

Lees hoe het werkt en registreer je nu gratis. 

 

Download gratis de APP

ZZP Wet  ZZP Wet

 

Maak vrijblijvend een account aan
en vereenvoudig je back office

Betaal alleen 5% voor de inzet van ZZP'ers.

Image